Ośrodek, dawniej nazywany „internatem” dla uczniów Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu jest integralną częścią szkoły. Mieści się w przepięknej, malowniczej i spokojnej okolicy. Stwarza korzystne możliwości realizacji długotrwałego, intencjonalnego, zorganizowanego procesu wychowania i opieki. Działalność Ośrodka w znacznym stopniu podporządkowana jest pracy szkoły, wytycznym i regulaminom szkolnym. Szkoła i Ośrodek tworzą wspólny organ w strukturze procesu kształcenia wychowanków. Działalność opiekuńcza Ośrodka zapewnia wychowankom odpowiednie warunki psychospołeczne, bytowe, środowiskowe. Dba również o zaspokajanie potrzeb biologicznych, higienicznych, medycznych, co jest warunkiem skuteczności wychowania i rewalidacji. Wychowanek ma możliwość rozwijania indywidualnych zdolności, zainteresowań. Uczy się jak rozładowywać emocje, ograniczać zachowania niepożądane w procesie kształcenia, poprzez udział w zajęciach z grupą. Wychowawcy dokładają wszelkich starań aby wychowanek czuł się bezpiecznie. Ośrodek ściśle współdziała ze środowiskiem lokalnym, zaspokajając potrzeby kulturalne, biorąc udział w uroczystościach i imprezach pozaszkolnych.
Cele wychowania w Ośrodku:
- Kształtowanie postaw i przekonań wychowanków- dostarczanie odpowiednich wzorów do naśladowania, zaangażowanie, odpowiedni stosunek do otoczenia i do samego siebie, wypełnianie obowiązków, poszanowanie mienia, dbałość o sprzęt, ubranie, przybory szkolne, odpowiedzialność, ponoszenie konsekwencji własnych czynów, samodzielność,
- Rozwój umysłowy i fizyczny: dbałość o zdrowie i higienę, w tym higienę psychiczną, przygotowanie do życia społecznego i kulturalnego w integracji ze środowiskiem, rozwijanie potrzeb i aspiracji wychowanków, zapewnienie specjalistycznej pomocy, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych zakłócających uczenie się, likwidowanie i ograniczanie zachowań nieakceptowanych społecznie.
- Rozwój kultury osobistej.
- Uczenie nawiązywania kontaktów społecznych, przygotowania do pracy zawodowej.
- Zapewnienie warunków biopsychicznych i materialnych- odpoczynek, higiena osobista, przestrzeń, pokarm, ruch, czystość pomieszczeń, ochrona przed hałasem, kontakt z przyrodą, kontakt z innymi ludźmi, przynależność, uwaga, umiejętności, sprawności.
- Zapewnienie właściwej organizacji do samokształcenia.
- Tworzenie warunków do rozwoju zainteresowań, wiązania wiedzy nabytej w szkole z działaniem Ośrodka i odwrotnie, korzystanie z dóbr kultury, aktywność twórcza (plastyczna, sportowa, techniczna), kształtowanie motywacji do działań.
- Wdrażanie do życia społecznego- współdziałanie, postawy społeczne, koleżeństwo, normy, kryteria postępowania przyjęte w grupie.
- Podnoszenie poczucia własnej wartości, poziomu samooceny- nie ma dzieci biernych, każdy za coś odpowiada.
- Prawidłowa organizacja zajęć- w grupie, poza grupą, obrzędy, tradycje, odrabianie zadań domowych, zajęcia główne, gimnastyka poranna, itd.
- Wspomaganie i organizowanie wszelkiej aktywności twórczej wychowanków.
- Współpraca z urzędami państwowymi, organizacjami społecznymi, policją, strażą pożarną, Gminną Biblioteką.
Rozkład zajęć w Ośrodku:
Rozkład zajęć jest dostosowany do możliwości psychofizycznych wychowanków. Realizuje założenia opiekuńcze i wychowawczo-rewalidacyjne. Zachowuje odpowiednie proporcje między zajęciami wymagającymi wysiłku i odpoczynkiem. Uwzględniona jest również odpowiednia ilość czasu na zajęcia z grupą. Przewidziana została odpowiednia liczba zajęć na świeżym powietrzu. Plan jest dostosowany do warunków lokalowych i materialnych.
Plan dnia:
- Pobudka – to czas, w którym wychowankowie uczestniczą w toalecie porannej, porządkują swoje pokoje, sprawdzają stan przyborów szkolnych, jedzą śniadanie oraz przygotowują posiłki na czas pobytu w szkole.
- Zajęcia w szkole.
- Przyjmowanie wychowanków ze szkoły, przygotowania do obiadu, poobiedni odpoczynek – po powrocie ze szkoły wychowankowie przyjmowani są do Ośrodka przez wychowawców przydzielonych do poszczególnych grup. Następuje przygotowanie do obiadu, a także czynności higieniczne odświeżające po całodniowym pobycie w szkole. Po obiedzie następuje odpoczynek podczas którego można się zdrzemnąć lub spędzić mile czas z rówieśnikami na świetlicy. W tym czasie wychowankowie mogą również rozwijać swoje pasje i zainteresowania – mają do dyspozycji komputer z dostępem do Internetu, telewizor, gry edukacyjne, materiały i przybory plastyczne.
- Zajęcia rekreacyjno – sportowe na świeżym powietrzu – w procesie aktywności fizycznej i ruchowej dzieci i młodzieży szczególną rolę ze względów zdrowotnych, wychowawczych i dydaktycznych odgrywają zajęcia sportowo-rekreacyjne. Dają one możliwość wyboru aktywności fizycznej, pozwalają na zetknięcie się z wieloma odmianami form ruchu, umożliwiają uczestnictwo we współzawodnictwie i współdziałaniu w zespole. Nasi wychowankowie kształtują w sobie również postawę prozdrowotną polegającą na czynnym wypoczynku, dlatego udział w zajęciach jest dobrowolny, ale systematyczny.
- Samokształcenia kierowane – odrabianie lekcji może kojarzyć się z zajęciem nudnym i męczącym. Jest tyle ciekawszych i mniej pracochłonnych zajęć. Tymczasem wystarczy właściwa organizacja i kilka prostych reguł, żeby odrabianie lekcji przestało być polem bitwy. Przede wszystkim warto mieć świadomość, że jest to zajęcie ważne, ponieważ kształtuje szereg umiejętności pożądanych w późniejszym, dorosłym życiu:
- wytwarza nawyk uczenia się, utrwalania i porządkowania wiedzy,
- ćwiczy koncentrację i cierpliwość,
- uczy planowania, gospodarowania czasem i samodyscypliny,
- wyrabia samodzielność i obowiązkowość.
W razie jakichkolwiek trudności przy odrabianiu lekcji zawsze chętnie pomogą wychowawcy grup.
- Zajęcia z grupą – odbywają się według miesięcznych planów pracy, które tworzymy zgodnie z programem wychowawczym i profilaktycznym oraz organizacją roku szkolnego. Realizowane zadania mają na celu: ochronę wychowanków przed zagrożeniami życia codziennego, pomoc w rozwijaniu zainteresowań, rozwijanie wyobraźni twórczej, naukę odpowiedzialności za swoje zachowania i wybory, przygotowanie wychowanków do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Kolacja – wychowankowie nabywają i doskonalą umiejętności samodzielnego i prawidłowego nakrywania stołu. Wychowawca dba o kulturalne zachowanie się przy stole, właściwe spożywanie posiłku oraz prawidłową postawę przy stole. Wdrażane są także nawyki higieniczne przed i po posiłku.
- Wieczorna toaleta – wychowankowie przygotowują się do kąpieli. Są nadzorowani przez wychowawców lub panią wspomagającą. W ten sposób kształtujemy u dzieci postawy prozdrowotne, wdrażamy do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób.
- Dyżury porządkowe – kształtują nawyk utrzymywania porządku i dbania o otoczenie. Wyznaczeni przez wychowawcę wychowankowie pełnią dyżury porządkowe, które polegają na utrzymaniu czystości w pokojach wychowanków oraz w najbliższym otoczeniu tj. korytarz, świetlica, łaźnia, stołówka. Każdy wychowanek ma przydzielony dyżur.
Samoocena – jest bardzo ważnym elementem pracy wychowawczej w Ośrodku.
Zwracamy uwagę między innymi na :
- Wywiązywanie się z obowiązków wychowanka, w szczególności:
- Respektowanie poleceń wychowawcy lub osób współpracujących z wychowawcą,
- Wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego,
- Dbanie o czystość i porządek w pomieszczeniach grupy,
- Dbanie o estetykę własnego wyglądu i otoczenia.
- Zachowuje się kulturalnie oraz respektuje zasady współżycia społecznego, a w szczególności:
- Aktywnie uczestniczy w życiu Ośrodka,
- Dba o kulturę słowa,
- Reaguje na zło,
- Jest uczciwy w postępowaniu,
- Dba o zdrowie i higienę,
- Okazuje szacunek koleżankom, kolegom i innym dorosłym,
- Szanuje mienie prywatne i Ośrodka.
Wychowankowie dokonują oceny własnych zachowań oraz oceniają się nawzajem. Oceny, pochwały i krytyka mają bardzo duży wpływ na funkcjonowanie wychowanków w Ośrodku.
- Wyciszanie wychowanków – wszystkie dzieci znajdujące się w swoich sypialniach, wyciszają się przed snem. Wychowankowie słuchają relaksującej muzyki, odgłosów przyrody. Najmłodsze dzieci słuchają bajek czytanych przez wychowawcę lub odsłuchują audiobooki.