Ośrodek, dawniej nazywany „internatem” dla uczniów Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu jest integralną częścią szkoły. Jest to koedukacyjna placówka opiekuńczo – wychowawcza przeznaczona dla uczniów naszej szkoły uczących się poza miejscem swojego zamieszkania. Wszystkim naszym wychowankom zapewniamy:
- całodobową opiekę wykwalifikowanej kadry pedagogicznej z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opiekuńczymi i wychowawczymi,
- indywidualną pomoc w nauce,
- zakwaterowanie w przytulnych i ładnie urządzonych pokojach,
- mało liczne grupy wychowawcze, a w nich przyjazną, rodzinną atmosferę,
- możliwość rozwijania zainteresowań podczas zajęć pozalekcyjnych,
- udział dzieci i młodzieży w życiu kulturalnym (imprezy okolicznościowe, wycieczki, rajdy, pikniki integracyjne) również na terenie powiatu świdwińskiego,
- możliwość uczestniczenia w zajęciach rekreacyjnych na krytej pływalni w Świdwinie,
- opiekę pielęgniarską,
- smaczne i tanie posiłki (jedyna opłata jaką ponosi rodzic wychowanka to tak zwany „wsad do kotła”, czyli koszt produktów spożywczych), gotowane z sercem przez panie pracujące w naszej kuchni, dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci (alergie, nietolerancje pokarmowe itp.).
Ważne!!! Zakwaterowanie w Ośrodku jest bezpłatne!!!
Opłatą objęte jest tylko wyżywienie.
Z A P R A S Z A M Y !!!
Rozkład zajęć jest dostosowany do możliwości psychofizycznych wychowanków. Realizuje założenia opiekuńcze i wychowawczo-rewalidacyjne. Zachowuje odpowiednie proporcje między zajęciami wymagającymi wysiłku i odpoczynkiem. Uwzględniona jest również odpowiednia ilość czasu na zajęcia z grupą. Przewidziana została odpowiednia liczba zajęć na świeżym powietrzu. Plan jest dostosowany do warunków lokalowych i materialnych.
Plan dnia:
- Pobudka – to czas, w którym wychowankowie uczestniczą w toalecie porannej, porządkują swoje pokoje, sprawdzają stan przyborów szkolnych, jedzą śniadanie oraz przygotowują posiłki na czas pobytu w szkole.
- Zajęcia w szkole.
- Przyjmowanie wychowanków ze szkoły, przygotowania do obiadu, poobiedni odpoczynek – po powrocie ze szkoły wychowankowie przyjmowani są do Ośrodka przez wychowawców przydzielonych do poszczególnych grup. Następuje przygotowanie do obiadu, a także czynności higieniczne odświeżające po całodniowym pobycie w szkole. Po obiedzie następuje odpoczynek podczas którego można się zdrzemnąć lub spędzić mile czas z rówieśnikami na świetlicy. W tym czasie wychowankowie mogą również rozwijać swoje pasje i zainteresowania – mają do dyspozycji komputer z dostępem do Internetu, telewizor, gry edukacyjne, materiały i przybory plastyczne.
- Zajęcia rekreacyjno – sportowe na świeżym powietrzu – w procesie aktywności fizycznej i ruchowej dzieci i młodzieży szczególną rolę ze względów zdrowotnych, wychowawczych i dydaktycznych odgrywają zajęcia sportowo-rekreacyjne. Dają one możliwość wyboru aktywności fizycznej, pozwalają na zetknięcie się z wieloma odmianami form ruchu, umożliwiają uczestnictwo we współzawodnictwie i współdziałaniu w zespole. Nasi wychowankowie kształtują w sobie również postawę prozdrowotną polegającą na czynnym wypoczynku, dlatego udział w zajęciach jest dobrowolny, ale systematyczny.
- Samokształcenia kierowane – odrabianie lekcji może kojarzyć się z zajęciem nudnym i męczącym. Jest tyle ciekawszych i mniej pracochłonnych zajęć. Tymczasem wystarczy właściwa organizacja i kilka prostych reguł, żeby odrabianie lekcji przestało być polem bitwy. Przede wszystkim warto mieć świadomość, że jest to zajęcie ważne, ponieważ kształtuje szereg umiejętności pożądanych w późniejszym, dorosłym życiu.
- Zajęcia z grupą – odbywają się według miesięcznych planów pracy, które tworzymy zgodnie z programem wychowawczym i profilaktycznym oraz organizacją roku szkolnego. Realizowane zadania mają na celu: ochronę wychowanków przed zagrożeniami życia codziennego, pomoc w rozwijaniu zainteresowań, rozwijanie wyobraźni twórczej, naukę odpowiedzialności za swoje zachowania i wybory, przygotowanie wychowanków do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Kolacja – wychowankowie nabywają i doskonalą umiejętności samodzielnego i prawidłowego nakrywania stołu. Wychowawca dba o kulturalne zachowanie się przy stole, właściwe spożywanie posiłku oraz prawidłową postawę przy stole. Wdrażane są także nawyki higieniczne przed i po posiłku.
- Wieczorna toaleta – wychowankowie przygotowują się do kąpieli. Są nadzorowani przez wychowawców lub panią wspomagającą. W ten sposób kształtujemy u dzieci postawy prozdrowotne, wdrażamy do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób.
- Dyżury porządkowe – kształtują nawyk utrzymywania porządku i dbania o otoczenie. Wyznaczeni przez wychowawcę wychowankowie pełnią dyżury porządkowe, które polegają na utrzymaniu czystości w pokojach wychowanków oraz w najbliższym otoczeniu tj. korytarz, świetlica, łaźnia, stołówka. Każdy wychowanek ma przydzielony dyżur.
- Samoocena – jest bardzo ważnym elementem pracy wychowawczej w Ośrodku. Wychowankowie dokonują oceny własnych zachowań oraz oceniają się nawzajem. Oceny, pochwały i krytyka mają bardzo duży wpływ na funkcjonowanie wychowanków w Ośrodku.
- Wyciszanie wychowanków – wszystkie dzieci znajdujące się w swoich sypialniach, wyciszają się przed snem. Wychowankowie słuchają relaksującej muzyki, odgłosów przyrody. Najmłodsze dzieci słuchają bajek czytanych przez wychowawcę lub odsłuchują audiobooki.