Sławoborze, 16.03.2020

Szanowni Rodzice!

Aktualna przerwa w funkcjonowaniu Placówki nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki. Edukacja trwa nadal. Zachęcamy do wzięcia współodpowiedzialności za proces nauczania Państwa dzieci w tych specyficznych, niełatwych warunkach epidemiologicznych.

Całościowy rozwój dziecka dotyczy wszystkich sfer jego rozwoju. Wspieranie tego rozwoju, powinno zatem stymulować każdy dziecięcy zmysł. Zgodnie z założeniami nowoczesnej dydaktyki, dziecko w procesie kształcenia musi zarówno aktywnie działać jak  i doświadczać. Poniżej przedstawiamy przygotowane przez nauczycieli i wychowawców propozycje zadań dla uczniów i wychowanków Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu

 

Materiały dla wychowanków przedszkola:                                                

W procesie przygotowywania dziecka do osiągnięcia dojrzałości szkolnej należy skupić się głównie na:

  • Usprawnianiu pracy rąk;
  • Kształtowaniu orientacji w przestrzeni, tzn. znajomość pojęć nad, pod, za, przed;
  • Zwiększaniu zasobu słów;
  • Wydłużaniu czasu koncentracji uwagi;
  • Samodzielnym wykonywanie zadań;
    Z obserwacji prowadzonych w przedszkolu wynika, iż dzieci najwięcej trudności posiadają z następującymi zadaniami:
  • Kolorowanie w konturze;
  • Wycinanie nożyczkami różnorodnych kształtów;
  • Lepienie z plasteliny prostych kształtów tematycznych;
  • Rysowanie po śladzie;
  • Nawlekanie korali na sznurek

Propozycje ćwiczeń usprawniających motorykę małą:

  • Wyciąganie i wkładanie różnych przedmiotów z miski do miski;
  • Przesypywanie materiałów sypkich z jednego pojemnika do drugiego;
  • Przypinanie klamerek do bielizny na ściankach pudełka np. od butów.
  • Rysowanie różnych wzorów w kaszy mannie wysypanej na tacy. Dzieci uwielbiają rysować literki patrząc na wzór.
  • Lepienie dowolnych kształtów z plasteliny.
  • Stemplowanie z użyciem stempli np. z ziemniaków.
  • Zawijanie w kłębek sznurka, włóczki.
  • Wodzenie palcem po wzorze.
  • Darcie i gniecenie gazet.
  • Wydzieranie z kolorowego papieru i wyklejanie np. pisanki wielkanocnej.
    Propozycje wspólnych zabaw kredkami polegających na:
  • Kolorowaniu obrazka;
  • Odwzorowywaniu kształtów.
  • Kreślenie znaków litero podobnych na dużych arkuszach papieru.

 Propozycje zabaw ruchowych:

  • „Wspólne kroki”- dziecko i rodzic w parach; dziecko opiera się stopami na stopach dorosłego i próbuje utrzymać równowagę, gdy dorosły porusza się z nim po pokoju.
  • „Przepychanka”- para oparta o siebie plecami i zadaniem ich jest wypchanie przeciwnika na przeciwną stronę czyli pchanie się na siebie plecami.
  • „Cukierek”- dziecko zwinięte leży na podłodze, rodzic próbuje rozwinąć zwinięty cukierek, czyli rozprostować dziecko, a te stawia opór.
  • „Skała”- rodzic stoi nieruchomo, a dziecko próbuje go przesunąć.
  • „ Statki” – dziecko leży na plecach na kocu, rodzic ciągnie je za nogi.
  • „ Zaprzęg” – dziecko leży na brzuchu na kocu, rodzic ciągnie je za ręce przy pomocy szarf.( zamiast szarfy może być związany szalik)
  • „ Sięgnij słoneczka”- rodzic trzyma wysoko hula-hop ( zamiast hula-hop- możemy wcześniej z dzieckiem narysować słońce), dziecko ma dosięgnąć kółka we wznosie na palcach lub w podskoku.

Propozycje zabaw paluszkowych:

Specyfiką tego rodzaju zabaw jest nieustająca atrakcyjność pomimo częstego stosowania. Dzieci domagają się wielokrotnego powtarzania. Główna aktywność podczas tego typu zabaw należy do osoby dorosłej. Jego zadaniem jest recytowanie i ilustrowanie tekstu przy równoczesnym dotykaniu dziecięcych paluszków. Dzieci je uwielbiają i w niezwykle pozytywny sposób wpływają na ich rozwój. Korzystnie wpływają na rozwój mowy, wzbogacając słownictwo dziecka a przede wszystkim budują pozytywny emocjonalny kontakt  pomiędzy dzieckiem a dorosłym.

Przykładowe zabawy paluszkowe:

  • Moje rączki

Moje rączki czasem klaszczą

Kiedy zechcę to pogłaszczą

Kiedy zechcę pomachają

Gdy zmęczone zasypiają

  • Rodzinka (dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)

Ten pierwszy- to dziadziuś

A obok- babunia

Największy- to tatuś

A przy nim- mamunia

A to jest dziecinka mała- Tralalala tralalala

A to moja rączka cała- Tralalala tralalala

  • Moje ciało

Ręce do machania
Nogi do skakania
Palce do liczenia

A zęby do mycia
Głowa do kiwania
Uszy do słuchania
Oczy do mrugania
Usta do śpiewania

 Wierszyki- Masażyki

Służą one głównie wyciszeniu dzieci. Dają im odpoczynek, relaksują i rozładowują napięcie emocjonalne.

Przykładowe zabawy- masażyki:

  • Dom

Kwadrat a na nim trójkąt (rysujemy palcem na plecach dziecka kwadrat a następnie trójkąt- dach)

W środku prostokąt i dwa kwadraty (kolejno prostokąt jako drzwi i dwa kwadraty- okna)

Tak powstał domek dla ciebie, mamy i taty.

  • Kanapka

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję
(głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy)
Na to ser położę
(przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców)
Pomidora dołożę
(rysujemy małe kółka na plecach)
I posolę i popieprzę
(dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze
(masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa
.

  • Lewa-prawa

Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę (masujemy nóżkę),
nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę (masujemy drugą nóżkę).
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę (kładziemy nóżkę na bok),

dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki
(masujemy paluszki dziecka).
Prawa nóżka też je ma.
Kto je pomasuje? Ja!
(zmieniamy nóżkę)

Piosenki

Piosenka „Kle, kle boćku” jest krótka i łatwa do zrozumienia.

Można przekształcić piosenkę zastępując słowo „bociek” nazwami innych zwierząt np. „kotek (hau, hau- mleczko na śniadanie)”; „piesek (kostkę na śniadanie)”; „krówka (trawkę)”;” kurka (ziarno)” itp.

  • Kle, kle boćku

Kle, kle boćku

Witaj nam bocianie

Wiosna ci szykuje

Wiosna Ci szykuje

Żabki na śniadanie

Wiosna Ci szykuje

Wiosna Ci szykuje

Żabki na śniadanie

 

 Piosenki- pokazywanie

  • Tu paluszek

Tu paluszek, tu paluszek

Kolorowy mam fartuszek

Tutaj rączka, a tu druga

A tu oczko do mnie mruga

Tu jest buźka, tu ząbeczki

Tu wpadają cukiereczki

Tu jest nóżka i tu nóżka

Chodź zatańczysz jak kaczuszka

 

Zadanie do wykonania w domu, w ramach Innowacji pedagogicznej realizowanej w przedszkolu pt. „Magiczna moc bajek”:

  • „Zaczarowana zakładka” – zadaniem dzieci jest wykonanie zakładki do książki z okazji Międzynarodowego Dnia Książki – 2 kwietnia;
  • Wykonanie pracy plastycznej:

– wyjaśnienie do czego służy zakładka,

– pokaz i wyjaśnienie sposobu wykonania zakładki,

– technika prac jest dowolna:

wycinanie elementów, naklejanie na pasku kolorowego papieru, odbijanie wzorów z szablonów poprzez ich pokolorowanie kredkami, odrysowywanie kształtów lub kolorowanie zakładki.

Zakładki zostaną wysłane do Organizatora Projektu celem stworzenia mapy czytelniczej.

Prosimy o dostarczenie prac do przedszkola, gdy zawieszenie zajęć zostanie odwołane.

Najważniejsze, by w każdej sytuacji postępować z dzie­ckiem w sposób przemyślany. Przystępując do nauki poprzez zabawę prosimy o ograniczenie bodźców rozpraszających. Wyłączenie multimediów. Poświęcenie czasu dla dziecka w celu kształtowania umiejętności skupiania uwagi na zadaniu. Ważne jest, aby dzieci doprowadzały każdą pracę do końca.   Wychowawcy z przedszkola  podkreślają, jak istotną  sprawą  jest także uregulowany tryb życia, zasypianie o ustalonej porze, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, wspieranie samodzielności dzieci .

 

Książki  polecamy rodzicom przedszkolaków:

 

  • Zakrzewska „Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole”. WSiP, Warszawa          2003.
  • Karczewska, M. Kwaśniewska „Dziecko 6-letnie w szkole”.  Wydawnictwo   pedagogiczne ZNP, Kielce 2009.

 

Materiały dla uczniów  I etapu edukacyjnego:

Edukacja wczesnoszkolna, klasa II i III:

https://dlabelfra.pl/wp-content/uploads/2015/08/klasa-II-edukacja-polonistyczna.pdf
https://www.matzoo.pl/klasa2

Przesyłam Państwu do pobrania karty pracy.

Przydatne linki  z religii na Wielki Post oraz Niedzielę Palmową dla klas II-III

  • Wielki Post :

  • Rachunek sumienia :

  • Ozdoby wielkanocne:

  • Jak zrobić kwiatki z bibuły do palmy:

  • Jak zrobić palmę wielkanocną:

  • Wielkanocne ozdoby z papieru:

  • Niedziela palmowa :

 

Zespoły Edukacyjno – Terapeutyczne nr 1, 2, 3, 7

Przedstawiamy kilka propozycji na czas pozostania z dzieckiem w domu:           

 *Zaplanuj dziecku dzień tak, by rozumiało jego strukturę. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci z autyzmem. Możesz stworzyć plan obrazkowy ( spróbuj narysować na małych kartonikach symbole zw. z codziennymi aktywnościami). Od poniedziałku do piątku określ czas na „szkołę w domu”, najlepiej w godzinach od śniadania do obiadu. W następnych punktach podpowiemy, co możesz zrobić z dzieckiem w ramach tej „szkoły”.  

*Pracuj z kalendarzem, na pewno jakiś w domu jest. Zrywaj karki z kolejnymi dniami tygodnia, lub zaznaczaj w kalendarzu miesięcznym. Robimy to codziennie w szkole. W ten sposób dziecko utrwali dni tygodnia i będzie uczyło się  odczytywania daty. Będzie też miało jasność, które dni odpowiadają nauce w szkole, a które są wolne od niej.                                

*Zbliża się WIOSNA i niech to będzie główny temat domowych lekcji.

  • Codziennie rano możecie obserwować pogodę i rysować ją w postaci symboli.
  • Wybierzcie sobie do obserwacji jakąś roślinę blisko domu, lub przynieście gałązkę krzewu i wstawcie do wody. Przyglądajcie się zmianom.
  • Możecie też zasiać rzeżuchę lub owies, albo razem przesadzić roślinę doniczkową. Jeśli masz obok domu ogródek, to tam szukajcie oznak wiosny i nazwijcie je razem. Przy okazji możecie liczyć kwiatki, nazywać ich kolory, określać, co jest wyżej lub niżej- to będzie matematyka.
  • Wyjdź z dzieckiem przed dom lub na balkon. Jeśli to możliwe, spróbujcie poobserwować ptaki, posłuchać jak śpiewają.
  • Obejrzyj z dzieckiem filmy edukacyjne na youtube o wiośnie, przylotach ptaków, odgłosach ptaków, życiu w lesie, wiosennych kwiatach itp. Na pewno zaciekawi to także Ciebie.
  • Spróbujcie narysować rośliny, ptaki, albo poszukaj kolorowanek o tematyce wiosny. Możesz też zaproponować wykonanie pracy inną techniką- malowanie farbami, wydzieranie z kolorowego papieru itp.
  • Jeśli lubisz prace plastyczno-techniczne, to spróbuj z dzieckiem wykonać marzannę z materiałów dostępnych w domu i powitać rodzinnie wiosnę.
  • Jeśli Twoje dziecko lubi śpiewać- poszukaj w Internecie piosenek dla dzieci o tematyce wiosny, albo zaśpiewaj sam, jeśli potrafisz.
  • Nadejście wiosny, to zmiana garderoby. Możecie w ramach domowej szkoły zająć się przeglądem ubrań dziecka, czy innych członków rodziny. Wymieszaj ubrania- niech dziecko wybierze wiosenne, albo o określonym kolorze, albo posegreguje ze względu na właściciela. Spodoba mu się taka zabawa, to następnym razem wymieszaj skarpetki, buty, niech dobierze w pary, policzy pary. Niech buty ułoży według wielkości itp. To nie tylko świetna zabawa, ale też matematyka w najlepszym wydaniu!
  • Z ubraniami trzeba zrobić porządek. Masz okazję bez pośpiechu nauczyć dziecko składania ubrań lub umieszczania na wieszakach. Może nawet podejmiesz się trudnej sztuki ćwiczenia wiązania sznurowadeł? Pamiętaj jednak, że te czynności nie mogą trwać zbyt długo, bo są trudne.
  • A teraz czas na przygotowanie drugiego śniadania. Proponujemy włączyć dziecko w przygotowanie kanapki. Może uda się zrobić ją z sałatą, rzodkiewką lub szczypiorkiem, by była wiosenna?
  • Po śniadaniu czas na relaks. W szkole często czytamy dzieciom. Poszukajcie ulubionej książki i powodzenia…

 

Dzieci w szkole mają dodatkowe zajęcia rewalidacyjne. W zastępstwie proponujemy skorzystanie z polecanych przez naszych nauczycieli stron internetowych z zabawami i grami edukacyjnymi. Konieczne jest jedynie określenie przez Ciebie czasu, jaki przeznaczysz na tę aktywność, bo nie każde dziecko dobrze radzi sobie z jego kontrolą.

 

*Pamiętaj także o codziennej porcji ruchu. W warunkach domowych niech to będzie choćby gimnastyka poranna. Dzieci lubią ćwiczyć z dorosłą osobą.

*W czasie wolnym polecamy gry planszowe. Niektóre dzieci bardzo je lubią, a jeśli zagracie razem, będą szczęśliwe.

*Zachęcamy do korzystania ze  stron internetowych:

 

Polecamy również stronę internetową z materiałami, które wspierają rozwój dziecka, gdzie proponowana jest nauka przez zabawę i twórczość artystyczną. Znajdują się tam propozycje doświadczeń, eksperymentów dla dzieci, kreatywne zabawy:    https://mojedziecikreatywnie.pl/
Dodatkowo zachęcamy do skorzystania ze stron YouTube, gdzie znajdziecie Państwo mnóstwo propozycji wykonania prac plastycznych np. kartki świąteczne, dekoracje oraz piosenki i zabawy taneczno – ruchowe dla dzieci.

 

Materiały dla uczniów II etapu edukacyjnego                                               

Klasy  IV-VII

MATEMATYKA

https://www.matzoo.pl/

https://szaloneliczby.pl/zadania-z-matematyki-klasa-4-6/

http://www.math.edu.pl/testy-matematyczne

PRZYRODA klasa 4

Filmy edukacyjne „Było sobie życie”

http://www.zyraffa.pl/quizy/kat/przyroda/

podręcznik „Tajemnice przyrody”

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4_2/files/basic-html/

dział 5 Odkrywamy tajemnice zdrowia, strona 116-137

dział 6 Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy strona 140-161

Zeszyt ćwiczeń „Tajemnice przyrody”

http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Tajemnice-przyrody-4-zeszyt-cwiczen_2/

CHEMIA klasa 7

Filmy edukacyjne „Była sobie Ziemia”

https://quizlet.com/234295670/match

https://panbelfer.pl/interaktywna-chemia/

Na youtube filmy edukacyjne z chemii: Zanieczyszczenie powietrza

 Atomy i ich budowa

 Liczba atomowa i masowa, izotopy

FIZYKA klasa 7

Filmy edukacyjne „Były sobie wynalazki”

Na youtube filmy edukacyjne z fizyki:  Źródła energii

 Rodzaje energii i jej przemiany

 Maszyny proste

HISTORIA

Seria filmów „Był sobie człowiek”, „Byli sobie wynalazcy”, Byli sobie podróżnicy”

https://www.youtube.com/watch?v=FeSILrMkBMM&list=PLpuDzL_F-CRqeThVKl5duAx_yZ3ZR50rl&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=y7rLghz6bzY

https://www.youtube.com/watch?v=gFyMYBYRvI&list=PLzJu9Yxf0qcIrORCs0LKFCJ1P4URcCeZq

Historia Polski

https://www.youtube.com/watch?v=IzyVOXg5lWk

MUZYKA

Nazwy instrumentów

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw

https://www.youtube.com/watch?v=hrlypdHkXnM

https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8

muzyka klasyczna dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=_13uTOdqN-E

https://www.youtube.com/watch?v=2Woy6AnSx8U

GEOGRAFIA

https://www.gry-geograficzne.pl/

https://www.geografia24.eu/index.php?strona=120_mapa_polski

PLASTYKA

Jak malować akwarelami?

https://www.youtube.com/watch?v=dwesLU8AKeo

Mozaika z plasteliny

https://www.youtube.com/watch?v=Kh97pvEplio

Malowanie i rysowanie w kalendarzu

https://www.youtube.com/watch?v=7vOSEjqbN9M

 „Krzesło” – instalacja artystyczna

https://www.youtube.com/watch?v=yV-X-Cl_SRI

TECHNIKA

Segregujmy dla przyszłości

https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ

Ozdoby świąteczne – wielkanocne jaja

https://www.youtube.com/watch?v=T4zTfRhLn-c

Ozdoby świąteczne – zajączki z rolek po papierze

https://www.youtube.com/watch?v=x9WDjHAtaXw

 Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?

https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

RELIGIA

Modlitwa o opanowanie i oddalenie epidemii: https://www.youtube.com/watch?v=lT6qsf1pAug

Czytania na każdy dzień ;http://www.biblijni.pl/

Czym są grzechy główne: https://www.youtube.com/watch?v=IO-VQdOrW6k

Jak samodzielnie wykonać palmę wielkanocną: https://www.youtube.com/watch?v=Qf_Q299H0RY

Jak odróżnić  grzechy: https://www.youtube.com/watch?v=DNEKRtEYQvY&list=PLnRlr60o8JZXMgtM7insPgznqo5sXH7gK&index=4

Historie Biblijne Nowego Testamentu – Baranek Boży

https://www.youtube.com/watch?v=IcKql6jn1mc

BIOLOGIA

https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/DzHF5EnUe

https://epodreczniki.pl/b/mchy—male-niesamowite-rosliny/PlweeR6k3

https://epodreczniki.pl/b/chronimy-przyrode/Pd4r3f9Cp

https://epodreczniki.pl/b/domowe-ogrodki-i-rosliny-uprawne/PGndq9nra

JĘZYK NIEMIECKI

  1. niemiecki w klasach 2,3- prace należy wykonać zgodnie z planem lekcji czyli 2 rysunki w tygodniu.
  2. niemiecki w klasach 4,5,6,7 wygląda następująco:

Materiały zawarte w linkach (zdalne lekcje..) jest zgodny z Podstawa Programowa i planem wynikowym dla poszczególnych klas.

 

W miesiącu marcu zaplanowany jest materiał związany z WIOSNĄ.

Nazwy pór roku. Opis wiosny na podstawie obrazka.

Utrwalenie słownictwa w formie słowniczka obrazkowego.

 

W miesiącu kwietniu materiał jest związany z Wielkanocą. Poznanie słownictwa dotyczącego Wielkanocy. Uczeń będzie umiał opowiedzieć o zwyczajach w Polsce i w Niemczech, zauważyć różnice.

Tematyka Świąt związana jest również z nazywaniem potraw wielkanocnych w Polce i w Niemczech.

Utrwalenie materiału polega na wykonaniu słowniczka tematycznego wziązanego z materiałem wielkanocnym , odpowiadanie na pytania lub wykonanie ćwiczeń z „lukami” oraz ćwiczenia wymowy powtarzając za lektorem

 

W każdej klasie materiał podstawowy jest taki sam, lecz różni się zakresem słownictwa, w każdej klasie jest go więcej i jest trudniejszy.

Polecam korzystanie a materiałów na Yotube.com,  są pod hasłem J.Niemicki

 

kl IV j.niemiecki

Zdalne lekcje.Portal Gov.pl

Na marzec i kwiecień 3 materiały podstawowe i 3 materiały dodatkowe.

kl V j.niemiecki

Zdalne lekcje.Portal Gov.pl

Na marzec i kwiecień

3 materiały podstawowe i 3 dodatkowe.

kl VI j.niemiecki

Na marzec i kwiecień

3 materiały podstawowe i 3 materiały dodatkowe

kl VII j.niemiecki

Na marzec i kwiecień

1 materiał Scholarisa i 3 materiały dodatkowe

https://youtu.be/IELWai6AIZC

JĘZYK POLSKI

Piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=eZd5IPgBKLI

Krzyżówki ortograficzne i frazeologiczne

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/3216/

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2065/

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2104/

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1597/

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/92/

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1593/

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/4643/

Zagadnienia ortograficzne

http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=jpolski&methid=1433051967&page=subpage&article_id=319027&page_id=15229

Lektura „W pustyni i w puszczy” klasa V film

https://www.youtube.com/watch?v=Kw4XeQMBeDA

Informacje o Tolkienie klasa VI-VII

http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=jpolski&methid=429804147&page=article&article_id=325504

Informacje o Andersenie klasa IV

http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=jpolski&methid=1567427393&page=article&article_id=325503&item=-1

Części zdania

https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=KcTCw7X4OU8&feature=emb_logo

Synonimy

https://wordwall.net/pl/resource/385306/polski/synonimy

Adam Mickiewicz

https://www.youtube.com/watch?v=J3yTj9Futu0

Juliusz Słowacki

https://www.youtube.com/watch?v=wNqfGOD19d4

Prezentacja „W pustyni i w puszczy”- bohaterowie

https://www.youtube.com/watch?v=3DkJegURiEw

Prezentacje utrwalające zasady ortograficzne

https://www.youtube.com/channel/UCTpXFpBGb3hTpM5Mhtdr-8A

INFORMATYKA

Klasa 4

Wykonaj ćwiczenie 1 ze strony:

http://shell.idealan.pl/~mirek/klasa4/4l14.html

Klasa 5

Wykonaj ćwiczenie

Internet źródłem pomocnych informacji

http://www.planeta.bo.pl/works/info/kl_5.htm

Klasa 6

Wykonaj ćwiczenia rysunkowe

http://shell.idealan.pl/~mirek/klasa6/6l11.html

Klasa 7

Edytor tekstu

http://www.jolanta-rucka.pl/assets/ZADANIA/kl-6/WORD/Zad1.pdf

WYCHOWANI FIZYCZNE

Wiadomo, że ruch na świeżym powietrzu nie tylko poprawia ogólny stan zdrowia, przyczynia się do lepszego samopoczucia, jest sposobem na pozytywne zmęczenie i dotlenienie organizmu, ale także wyraża naturalną radość życia dziecka. W związku z trudną dla nas wszystkich sytuacją, nie ograniczajmy takich wrażeń naszym pociechom. Możemy spędzić czas na świeżym powietrzu w lesie podczas przejażdżki na rowerze lub spacerze. Oto jakie będziemy mieli z tego korzyści:

  • jazda na rowerze pomaga rozwijać poczucie równowagi, kształtuje koordynację ruchową, poprawia kondycję, rozwija nawyk aktywności ruchowej, ciekawość świata i zdrową konkurencję. Oswaja z prędkością, uczy orientacji w przestrzeni i bezpiecznego poruszania się w niej, dodaje dziecku pewności siebie, a przede wszystkim sprawia mnóstwo radości Spacery są nie tylko formą odpoczynku, ale także mogą i powinny pełnić funkcję edukacyjną, wzbogacającą doświadczenie dziecka.
  • spacer to doskonała okazja do poznawania świata przyrody, roślin i zwierząt ,wyposażenie dzieci w wiedzę przyrodniczą, przygotowanie ich do życia w zgodzie z otaczającą naturą oraz wypracowanie umiejętności dbania o nią.

 

Zespoły Edukacyjno- Terapeutyczne nr 4, 5, 6, 8

Funkcjonowanie osobiste i społeczne, rozwijanie komunikacji:

www.matzoo.pl

www.zyraffa.pl

www.eduzabawy.com

Rozwijanie kreatywności:

www.mojedziecikreatywnie.pl

www.dzieciakiwdomu.pl

www.kiedymamaspi.pl

WF

Wiadomo, że ruch na świeżym powietrzu nie tylko poprawia ogólny stan zdrowia, przyczynia się do lepszego samopoczucia, jest sposobem na pozytywne zmęczenie  i dotlenienie organizmu, ale także wyraża naturalną radość życia dziecka. W związku z trudną dla nas wszystkich sytuacją, nie ograniczajmy takich wrażeń naszym pociechom. Możemy spędzić czas na świeżym powietrzu w lesie podczas przejażdżki na rowerze lub spacerze. Oto jakie będziemy mieli z tego korzyści:

  • jazda na rowerze pomaga rozwijać poczucie równowagi, kształtuje koordynację ruchową, poprawia kondycję, rozwija nawyk aktywności ruchowej, ciekawość świata i zdrową konkurencję. Oswaja z prędkością, uczy orientacji w przestrzeni                             i bezpiecznego poruszania się w niej, dodaje dziecku pewności siebie, a przede wszystkim sprawia mnóstwo radości Spacery są nie tylko formą odpoczynku, ale także mogą i powinny pełnić funkcję edukacyjną, wzbogacającą doświadczenie dziecka.
  • spacer to doskonała okazja do poznawania świata przyrody, roślin i zwierząt, wyposażenie dzieci w wiedzę przyrodniczą, przygotowanie ich do życia w zgodzie  z otaczającą naturą oraz wypracowanie umiejętności dbania o nią.

Szkoła Przysposabiająca do Pracy

Wykonanie pracy plastycznej na temat: ,,Spędzam czas z moją rodziną”.

Polecamy  materiały rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępniane na platformie epodręczniki.pl. Znajduje się tam szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę.

 Ośrodek Rewalidacyjno- Wychowawczy

Podczas wspólnego spędzania czasu w domu proponujemy wykorzystanie następujących aktywności wspierających proces terapeutyczny Państwa dzieci:

                 W zakresie motoryki małej

– wszelkie gniecenie, rolowanie, wałkowanie, ugniatanie materiałów plastycznych i mas, np. ciastoliny, masy solnej i innych mas

– wszelkie gniecenie materiałów papierowych, np. zgniatanie gazety w kulkę, gniecenie bibuły

– dla dzieci mogących to wykonać: układanie puzzli, układanie klocków, nawlekanie korali, makaronu na sznurek,          

W zakresie motoryki dużej

– spacer na świeżym powietrzu (w odludnym miejscu, po lesie , ogrodzie)

– w warunkach domowych:  przemieszczanie się po pomieszczeniach znanych dziecku

                  Dostarczanie bodźców zmysłowych dziecku 

                          *stymulacja polisensoryczna  poprzez:

  • wodę : działa rozluźniając i uspokajająco; ze względu na swoją strukturę ułatwia samorzutną aktywność, możliwość obserwowania swoich ruchów, daje poczucie bycia sprawcą
  • materiały półpłynne: kisiel, krochmal, galaretka, żele, piana, pianki kosmetyczne- można je barwić, dodawać do nich zapachy , wkładać do nich przedmioty zachęcające dziecko do szukania i chwytania
  • praca w materiałach sypkich: groch, piasek, ryż, kasze, siemię lniane,
  • praca w masach: glina, plastelina, ciastolina, masa solna
  • materiały naturalne: kamienie, suche owoce, suszki, kamienie, kasztany, szyszki, nasiona
  • materiały kontrastujące: np. ciepłe- zimne, szorskie- gładkie, jasne-ciemne
  • przedmioty codziennego użytkowania)

* stymulacja poszczególnych zmysłów

  • węch: wąchanie owoców, warzyw, różnego jedzenia, olejków zapachowych, wąchanie ziół i przypraw, oliwki, kremu , kwiatów;
  • smak: próbowanie produktów spożywczych np., miodu, dżemu, czekolady, majonezu, śmietany , owoce, serki, wędliny etc.; picie soków owocowych, warzywnych
  • dotyk: zabawy materiałami o różnych fakturach np. szeleszczące folie, gazety, sreberka; masaże dłoni (z oliwką lub bez), stóp, pleców; masaże piłeczkami ; zabawy w materiałach płynnych i półpłynnych; zawijanie ciała kocykiem
  • słuch: słuchanie muzyki relaksacyjnej; słuchanie odgłosów przyrody; puszczanie odgłosów zwierząt; zachęcanie dziecka do zabawy instrumentami muzycznymi; zabawkami wydającymi odgłosy; słuchanie bajek, wierszy na nośnikach
  • wzrok: wodzenie wzrokiem za przedmiotami; zabawy z bańkami mydlanymi; zabawy z balonami;
  • równowaga: kołysanie ciała dziecka w przód- tył i na boki; chodzenie po zwiniętym w rulon kocu; delikatne huśtanie w kocu na boki

 

Wskazówki dla rodziców, opiekunów wychowanków ORW:

  • usprawniać pracę aparatu ruchowego; egzekwować utrzymywanie prawidłowej postawy podczas chodzenia i siedzenia;
  • wzmacniać zachowania pożądane i wygaszać zachowania trudne (nagradzać prawidłowe zachowania, konsekwentnie i stanowczo uczyć właściwego reagowania na zakazy np.
  • na miarę możliwości, wdrażać do wykonywania czynności porządkowych – nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku
  • ćwiczyć wypełnianie konturów ilustracji (farbami, kredkami, plasteliną) – chwalić za wykonanie zadania
  • doskonalić umiejętność cięcia nożyczkami po linii prostej i krzywej
  • proponować zajęcia skupiające uwagę podczas pracy przy stoliku, np.: układanie puzzli, składanie klocków, zabawek,
  • zachęcać do oglądania ilustracji i nazywania (wskazywania) obiektów na nich przedstawionych,
  • ćwiczyć zabawy oddechowe: zdmuchiwanie piórek, skrawków papieru, robienie baniek mydlanych
  • ćwiczyć umiejętność samodzielnego ubierania i rozbierania się, wieszania i składania ubrań
  • doskonalić umiejętności estetycznego spożywania posiłku
  • usprawniać pracę rąk poprzez zaciskanie dłoni na różnych przedmiotach i manipulowanie nimi np. gumowe piłeczki, woreczki z grochem, masy plastyczne, gąbki
  • doskonalić funkcje poznawcze za pomocą dotyku i pracy z materiałami sypkimi-kasza, makaron, ryż
  • stwarzać możliwości do swobodnego rysowania, lepienia z różnych mas
  • na miarę możliwości organizować aktywność ruchową/spacery na świeżym powietrzu w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi
  • często wietrzyć pomieszczenia, w których przebywa dziecko i podawać do picia ciepłą przegotowaną wodę (nawadniać)
  • dostarczać wrażeń – jeśli dziecko dużo czasu spędza w pozycji leżącej zawieszać kolorowe przedmioty, obrazki by nie patrzyło ciągle w jeden punkt, zmieniać pozycje ułożeniowe
  • pozwalać dziecku na towarzyszenie w pracach domowych (pobyt w kuchni podczas gotowania obiadu czy pieczenia ciasta)- dostarczy to dużo radości, stymuluje  dotykowo i węchowo.

Rewalidacja:

www.eduelo.pl

www.reedukacja.prv.pl

www.kula.gov.pl

www.gry-edukacyjne.net

www.grydladzieci.edu.pl

https://domologo.pl/

http://paulabajkarnia.blogspot.com/p/wierszyki-logopedyczne.html

https://pedagogika-specjalna.edu.pl/logopedia/cwiczenia-oddechowe-zestaw-zabaw/

Zachęcamy do korzystania z materiałów edukacyjnych zamieszczonych min. na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej, które są:

  • bezpłatne,
  • zgodne z podstawą programową dla szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych,
  • udostępniane na otwartej licencji Creative Commons zapewniającej korzystanie z e-materiałów przez nauczycieli – oznacza to, że można je dowolnie wykorzystywać, przerabiać, drukować, kopiować itd.,
  • dostępne z różnych urządzeń (komputer, laptop, tablet, smartfon),
  • dostosowane do potrzeb uczniów z różnymi dysfunkcjami.

 

Dodatkowo polecamy materiały edukacyjne , platformy, strony i serwisy internetowe:

1). Epodreczniki.pl

2). Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”

3). Portal lektury.gov.pl

4). Strona Centrum Nauki Kopernik

5). Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia

6). Strona Krajowego Biura Programu eTwinning

7). Serwis Ninateka

8). Serwis Muzykoteka Szkolna

9). Biblioteka Cyfrowa Polona

10). Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji

11). Serwis Telewizji Polskiej

12). Serwis Polskie Radio Dzieciom

 W ramach swojej oferty TVP Kultura przygotowała zestawienie propozycji programowych dostosowanych do potrzeb uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wśród nich znajdują się programy, filmy i Teatry Telewizji będące ekranizacją lektur obowiązkowych i uzupełniających.

   Poniżej program od 16 do 20 marca:

1). Poniedziałek, 16 marca

  • 13:00 Literatura na ekranie – Pinokio reż. Comencini Luigi (1972), 120 min.;
  • 15:09 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019), 3 min.;
  • 15:10 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Chopina – cykl dokumentalny (2012), 50 min.;
  • 16:00 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Apollo i Marsjasz, cykl programów publicystycznych (2018), 25 min. – poezja Zbigniewa Herberta stanowi jedną z lektur obowiązkowych w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum i branżowej szkole I stopnia;
  • 16:15 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Sandomierz (2019), 5 min.;
  • 16:25 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. 1 „Porwanie”, reż. Władysław Ślesicki (1973), 50 minut – lektura obowiązkowa w klasach IV–VI szkoły podstawowej.

2). Wtorek, 17 marca

  • 13:00 Literatura na ekranie – Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima, reż. Tomasz Szafrański (2015), 93 min.;
  • 14:30 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019), 3 min.
  • 14:35 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Czajkowskiego, cykl dokumentalny (2012), 50 min.;
  • 15:30 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Guziki – cykl programów publicystycznych (2018), 25 min. – poezja Zbigniewa Herberta stanowi jedną z lektur obowiązkowych w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum i branżowej szkole I stopnia;
  • 15:45 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Tyniec, (2019), 5 min.;
  • 15:55 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. 2 „Chartum’, reż. Władysław Ślesicki (1973), 50 minut. – lektura obowiązkowa w klasach IV–VI szkoły podstawowej.

3). Środa, 18 marca

  • 13:00 Literatura na ekranie – Panna nikt reż. Andrzej Wajda (1996), 99 min.;
  • 14:35 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019), 3 min.;
  • 14:45 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Verdiego, cykl dokumentalny (2012), 50 min.;
  • 15:35 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Dwie krople cykl programów publicystycznych (2018), 25 min. – poezja Zbigniewa Herberta stanowi jedną z lektur obowiązkowych w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum i branżowej szkole I stopnia;
  • 15:50 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Szalowa, (2019), 5 min.;
  • 15:55 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. „Ucieczka” reż. Władysław Ślesicki (1973), 50 min. – lektura obowiązkowa w klasach IV–VI szkoły podstawowej;
  • 16:45 Baczyński, reż. Kordian Piwowarski (2012), 65 min. – poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego stanowi jedną z lektur obowiązkowych w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum i branżowej szkole I stopnia.

4). Czwartek, 19 marca

  • 13:00 Literatura na ekranie – Katarynka reż. Stanisław Jędryka (1967), 27 min. – lektura obowiązkowa w klasach IV–VI szkoły podstawowej;
  • 13:25 Literatura na ekranie – Antek reż. Wojciech Fiwek (1971), 50 min.;
  • 14:15 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019), 3 min.;
  • 14:15 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Beethovena, cykl dokumentalny (2012), 50 min.;
  • 15:30 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Modlitwa Pana Cogito podróżnika, cykl programów publicystycznych (2018), 25 min. – poezja Zbigniewa Herberta stanowi jedną z lektur obowiązkowych w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum i branżowej szkole I stopnia;
  • 15:35 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. 4 „Smain”. reż. Władysław Ślesicki (1973), 50 min. – lektura obowiązkowa w klasach IV–VI szkoły podstawowej;
  • 16:30 Daleko na północy, film animowany, reż. Remi Chaye, (2016), 80 min.

5). Piątek, 20 marca

  • 13:00 Literatura na ekranie – Hamlet reż. Franco Zeffirelli (1990), 130 min. – lektura uzupełniająca (zakres rozszerzony) w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum;
  • 15:05 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Offenbacha, cykl dokumentalny (2012), 50 min.;
  • 16:00 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Tren Fortynbrasa, cykl programów publicystycznych (2018), 25 min. – poezja Zbigniewa Herberta stanowi jedną z lektur obowiązkowych w 4-letnim liceum ogólnokształcącym, 5-letnim technikum i branżowej szkole I stopnia;
  • 16:15  Lektura na ekranie – Mały książę reż. Marc Ozborne (2015), 105 min. –lektura obowiązkowa w klasach VII–VII szkoły podstawowej; obowiązuje na egzaminie ósmoklasisty.

Specjalne kolekcje dla dzieci i młodzieży –  TVP Vod

Dodatkowym działaniem podjętym przez Telewizję Polską jest udostępnienie w paśmie TVP Vod czterech specjalnych kolekcji zawierających materiały podzielone na kategorie dostosowane zarówno do najmłodszych, jak i starszych uczniów. 

1). Kolekcja dla dzieci  „To się nie nudzi” – bajki, filmy familijne, programy rozrywkowe, archiwalne seriale i  spektakle dla młodych widzów 

2). Kolekcja z dziedziny kultury „Kulturalny rock szkolny” – magazyny i programy kulturalne, filmy i seriale dokumentalne, filmy i seriale fabularne oraz koncerty polskich i światowych artystów 

3). Kolekcja z dziedziny historii „Lekcja Historii” – programy telewizyjne, filmy i serie dokumentalne, filmy i seriale fabularne, archiwalne i historyczne, Teatry Telewizji

4). Kolekcja „Lektury na ekranie” – filmowe i serialowe ekranizacje lektur szkolnych oraz filmy dokumentalne o autorach z kanonu lektur

 

W związku z zaistniałą sytuacją życzymy Państwu i Państwa dzieciom dużo zdrowia oraz wiele wyrozumiałości i cierpliwości. Prosimy dbać o swoje rodziny i odpowiedzialnie stosować się do zaleceń Stacji Sanitarno – Epidemiologicznych, Ministra Zdrowia i Kuratora Oświaty.     

                                                                                           

                                                                                        Dyrektor, Grono Pedagogiczne

 

 

IMG_20200317_0001IMG_20200317_0002IMG_20200317_0003IMG_20200317_0004IMG_20200317_0005IMG_20200317_0006IMG_20200317_0007IMG_20200317_0007_1IMG_20200317_0009